RAKSAMOTTO #1 – ONGELMAT ON TEHTY RATKAISTAVAKSI

Tontilla on touhuttu pian kolme kuukautta. Ja miten se sitten näkyy meidän elämässä:

  1. Rahanmeno ei tunnu enää miltään. Eipä.
  2. Lapset huutaa joka kerta kun istutaan autoon: ”Ei kai taaaaas tontille!?”
  3. Kukaan ei kohta enää työpaikalla istu viereen lounaspöydässä, koska raksajutut.
  4. Tekemisen tai ajattelemisen puutetta ei ole ikinä. Vai oliko sellaista aiemminkaan??
  5. Lapsen neuvolalomakkeessa kirjattiin taloprojekti sekä voimia antaviin että kuormittaviin tekijöihin. Koska niinhän se on.
  6. Ennen ei tiedetty mikä on kattotuoli, ruodelauta, hulevesi, Finnfoam, radonputki, high-end-lattiakaivo, reisilauta, kalibroitu laatta, syntypaikkalajittelu, U-arvo, punospiirustus, littera, imeytyskaivo jne. Mutta nyt tiedetään!

Rakentaminen on edennyt tähän asti etupainotteisesti. En olis ikipäivänä uskonut, että seinät nousee näin nopeasti. Ollaan toistaiseksi rakennettu hyvinkin itsekseen – meidän korttelissa ei ole aloittanut vielä kukaan muu. Elementit nousee tänä päivänä älyttömän nopeasti, joten moni myöhemmin aloittava menee meistä varmasti vielä ohi. Mut ei tämä mikään nopeuskilpailu onneksi ole, kaikilla rakentajilla on sama deadline: 15. toukokuuta 2020. Johon on muuten tänään tasan 11 kuukautta aikaa!

Kysyin viime viikolla meidän vastaavalta, miten hänen näkökulmastaan meidän projekti on mennyt. ”Oikein hyvinhän se on menny”, hän sanoi.

En tiedä mitään kallisarvoisempaa, kuin hyvät urakoitsijat. Meillä asiat soljuu eteenpäin runkourakoitsijan toimesta, jolla on iso rooli asioiden, tilausten, ihmisten, koneiden ja telineiden organisoimisessa. Hän on niinkuin live-Trello, puhelin piippaa merkiksi kun meidän pitää hoitaa osamme. Niinkuin viimeksi eilen, kun tilasimme peltipojat tontille parin viikon päähän tekemään meidän katon sekä mittamiehen tekemään aukkojen tarkistusmittaukset ennen ikkunoiden tilaamista.

Ja vaikka kaikki ei aina mene niinkuin on suunniteltu, on projekti edennyt tähän asti meidänkin mielestä ihan tosi hienosti.

Paitsi silloin yhtenä päivänä.

Ontelolaatat oli tilattu saapuvaksi tiettynä kellonaikana kahdessa kuormassa. Urakoitsija miehineen oli tontilla, samoin erikseen tilattu nosturi kuljettajineen ontelolaattojen nostamista varten. Aamupäivän kuorma tuli ajallaan ja saatiin asennettua ilman ongelmia paikalleen.

Eka puhelu tuli pari tuntia ennen kuin toisen kuorman piti olla perillä. Kuljetus tulisi myöhästymään maksimissaan tunnilla aikatauluhaasteiden vuoksi. Eli tunti ylimääräistä maksettavaa, josta voisi reklamoida myöhemmin. Tiedättekö muuten mitä nosturi kuljettajineen kustantaa? Vinkki: Vähän enemmän kuin oma tuntipalkkani.

Toinen puhelu tuli kun kuorma oli tunnin myöhässä. Kuljettaja kertoi ontelolaattojen alla olevan tuen vääntyneen ympäri liikkeelle lähdettäessä, ja oli hyvin lähellä että koko kuorma olisi tuhoutunut. Hän vakuutti kuitenkin ontelolaattojen olevan kunnossa, mutta ei tiennyt milloin saisi kuorman taas liikkeelle. Toisessa päässä me mietimme, pitäisikö kuljetus siirtää seuraavalle päivälle. Tämä tietenkin tarkoitti myös sitä, että nosturi pitäisi tilata tontille myös seuraavana päivänä, eikä siitä ollut mitään takeita. Runkourakoitsija sanoi odottavansa ontelolaattojen saapumista.

Kaksi tuntia sovitun ajankohdan jälkeen ontelolaatat saapuivat vihdoin tontille ja nosturi nosti laatat paikoilleen. Samalla kuitenkin huomattiin yhden ontelolaatoista olevan väärä, joten laattojen nosto jäi joka tapauksessa kesken. Yksi laatta toimitettiin takaisin tehtaalle jaettavaksi kahteen osaan. Lopulta kävi ilmi, että ongelma johtui rakennesuunnittelijan merkitsemisvirheestä.

Seuraavalla viikolla puuttuneet kavennetut ontelolaatat saatiin vihdoin asennettua paikoilleen. Rakennesuunnittelijamme otti täyden vastuun virheestään, ja maksoi ontelolaattojen ylimääräisen asennuksen kustannukset omasta pussistaan. Ei voi kuin arvostaa tällaista suoraselkäisyyttä, osoittaa suurta ammattitaitoa.

Loppu hyvin, kaikki hyvin – kakkoskerros kohoaa ja koko rungosta on nyt ¾ osaa pystyssä. Ontelolaattaepisodi ei näy niin paljon rahapussissa, mutta ajassa se on viivästyttänyt töitä yhdestä kahteen viikkoa. Välillisesti vaikutukset näkyy myös siinä, että joudumme maksamaan ylimääräisiä päiviä rakennustelineistä, koska aiemmin käytössä olleet on jo viety pois. Taitaa olla aika tyypillistä näissä raksahommissa, että kaikki ei aina mene ihan putkeen. Pääasia että jokainen kantaa vastuunsa ja yhdessä ratkotaan ongelmat.

Osallistu keskusteluun

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *